Η Κυβέρνηση της Ν.Δ., παρά τις έντονες αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, ανοίγει διάπλατα τις πύλες της εκπαίδευσης στην επιχειρηματικότητα διαλύοντας τον δημόσιο και δωρεάν πυρήνα του σχολείου. Υπερψήφισε στη βουλή, μαζί με το ΠΑΣΟΚ και την ΠΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, την ίδρυση πρότυπων Γυμνασίων και Λυκείων με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση, τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ), τη σύμπραξη δηλαδή του δημόσιου συστήματος με το Ίδρυμα Ωνάση. Το δίκτυο θα περιλαμβάνει 22 υφιστάμενα σχολεία, 11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια, «σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις» και η λειτουργία τους θα αρχίσει από τον Σεπτέμβριο του 2025 με 6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια.
Σαν να μην έφτανε η επιβολή της αξιολόγησης σε σχολικές μονάδες και εκπαιδευτικούς, ο ανταγωνισμός και η κατηγοριοποίηση που προωθούνται με τις οδηγίες του ΟΟΣΑ από το 2010, εντείνουν πλέον τη σχολική λειτουργία με όρους επιχειρηματικής λειτουργίας, καλωσορίζοντας τη διείσδυση των επιχειρήσεων σε κάθε πλευρά της δημόσιας εκπαίδευσης (έρευνα, διδασκαλία επιχειρηματικότητας, ψηφιακό σχολείο, δραστηριότητες από ιδιώτες σε δημόσιες δομές, ιδιωτικά πανεπιστήμια). Και, φυσικά, στο βάθος αποβλέπουν στην πλήρη διάλυση των εργασιακών και συλλογικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
Έτσι, μετά την εισαγωγή του θεσμού του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate, ΔΑ-IB), έρχονται τα Ωνάσεια σχολεία ως ένας ακόμη τρόπος αποδόμησης της δημόσιας εκπαίδευσης. Οι θεσμοί αυτοί, όχι μόνο εντείνουν τις ανισότητες στην πρόσβαση στη γνώση για όλους και όλες, αλλά διαμορφώνουν ένα σχολείο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς και όχι στις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας και της νεολαίας, υπονομεύοντας περαιτέρω το θεμελιώδες δικαίωμα στη μόρφωση και οξύνοντας τους ταξικούς φραγμούς.
Το ίδρυμα θα αναλάβει την ανακαίνιση των ήδη υπαρχόντων δημόσιων σχολικών κτηρίων (έως 1 εκ. ευρώ ανά σχολείο) και τα λειτουργικά τους έξοδα (έως 500.000 ευρώ το έτος ανά σχολείο). Η εισαγωγή των μαθητών/τριών στα σχολεία αυτά θα γίνεται με εξετάσεις, διώχνοντας τα παιδιά από το σχολείο της γειτονιάς τους και η επιλογή των εκπαιδευτικών τους θα γίνεται όπως στα πρότυπα (απώλεια οργανικών θέσεων, αξιολόγηση κ.λπ). Τα Ωνάσεια Σχολεία θα διασυνδέονται με πανεπιστημιακά ιδρύματα, για τη λειτουργία τους «θα συσταθεί Διοικούσα Επιτροπή με πλειοψηφία του Δημοσίου» και οι λεπτομέρειες θα ρυθμιστούν με σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος «κατά το πρότυπο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου».
Το δήθεν φιλεύσπλαχνο έργο της λειτουργίας των Ωνάσειων σχολείων σε κοινωνικά ευάλωτες περιοχές προς όφελος των παιδιών καταρρέει εξαρχής, εφόσον οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις. Άρα, το ίδρυμα καταργεί τα υφιστάμενα σχολεία της κάθε περιοχής, δημιουργώντας μεγαλύτερη πίεση στα εναπομείναντα, που θα κληθούν να απορροφήσουν τους μαθητές από τη γειτονιά οι οποίοι δεν διεκδικούν ή δεν μπορούν να επιτύχουν την εισαγωγή τους στο πρότυπο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (πολυπληθή τμήματα, έλλειψη υποδομών κλπ). Η οικονομική ενίσχυση των σχολείων αυτών από το Ίδρυμα Ωνάση (σύμφωνα με τις δηλώσεις), αν υπάρξει και για όποιο ποσό τελικά θα δοθεί, ισχύει για όσο διαρκεί το επιχειρηματικό ενδιαφέρον, και μετά, όταν αποχωρήσει, αφήνει καμένη γη, όπως συμβαίνει συνήθως, όπου έχει εφαρμοστεί το μέτρο (ΗΠΑ, Μ. Βρετανία κλπ).
Το ξαφνικό ενδιαφέρον του Ιδρύματος για τα σχολεία δεν υπηρετεί τίποτε άλλο παρά την επιθυμία της Κυβέρνησης να ανοίξει νέους δρόμους κερδοφορίας για το κεφάλαιο με πολλαπλά κέρδη. Διεθνές Απολυτήριο και Ωνάσεια σχολεία στοχεύουν σε αυτό ακριβώς. Μην ξεχνάμε ότι το Δ.Α. θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 5 πρότυπα, με προοπτική να γενικευθεί σε όλα τα πρότυπα, άρα και στα Ωνάσεια!… Στη συζήτηση έχει μπει και το σοβαρό ενδεχόμενο οι κάτοχοι του Δ.Α. να εξασφαλίζουν εισαγωγή στα δημόσια ΑΕΙ, χωρίς τα εμπόδια των πανελλαδικών, της ΕΒΕ κλπ που αντιμετωπίζουν οι «κοινοί θνητοί» των δημόσιων σχολείων με τα χιλιάδες κενά, τις χαμένες διδακτικές ώρες, τις ανεπαρκείς κτηριακές υποδομές, τα υπερμεγέθη τμήματα. Προφανώς, την ίδια δυνατότητα θα έχουν και οι μαθητές/μαθήτριες των ιδιωτικών σχολείων που θα παρακολουθούν το πρόγραμμα Δ.Α. , τεράστιο δώρο στα ιδιωτικά σχολεία και στους ομίλους - επιχειρηματίες της εκπαίδευσης, που τον τελευταίο καιρό με δις ευρώ και μεγάλη γνώση της αγοράς, τοποθετούν τα χρήματά τους στην Ελλάδα, προβαίνοντας σε επιθετικές εξαγορές ιδιωτικών σχολείων που παρέχουν προγράμματα Δ.Α.
Σε αυτήν τη σαρωτικά αντιδραστική αναδιάρθρωση του σχολείου δεν τηρήθηκαν ούτε τα προσχήματα!… Πριν καν εισαχθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή, στελέχη της διοίκησης σε διάφορες περιοχές είχαν αρχίσει να ειδοποιούν διευθυντές ότι «επιλέχθηκαν» τα σχολεία τους να μετατραπούν σε Ωνάσεια και ζητούσαν βιογραφικά και σχετικά στοιχεία. Έτσι εξηγείται και ο ρόλος του διευθυντή-manager που προωθείται, που, έχοντας υπερεξουσίες, θα επιβάλλει τις αποφάσεις της Κυβέρνησης, θα αναζητά χρηματοδότηση από επιχειρήσεις και ιδρύματα και θα μπορεί να αγνοεί τις θέσεις του αποδυναμωμένου Συλλόγου Διδασκόντων.
- ΚΑΝΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ!
- ΟΧΙ ΣΤΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!
- ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ-ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΤΑΞΙΚΩΝ ΦΡΑΓΜΩΝ!
- ΓΕΝΝΑΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!
- ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΈΣ ΚΑΙ ΛΑΪΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ!
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΟΦΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΥ ΗΛΙΑΣ ΛΕΚΚΑΣ