Με αποφάσεις της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίστηκαν τα νέα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίων και Λυκείων για το σχολικό έτος 2020-2021. Δυστυχώς, οι αντιεκπαιδευτικές ενέργειες του Υπουργείου Παιδείας συνεχίζονται ,πλήττοντας τα ωράρια συναδέλφων μας και διαγράφοντας αβέβαιο το εργασιακό τους μέλλον. Οι αλλαγές έγιναν -για μια ακόμα φορά- χωρίς ίχνος δημοκρατικού διαλόγου με τους φορείς της εκπαίδευσης. Επιπλέον ,οι αποφάσεις αυτές εκδόθηκαν, ενώ οι υπηρεσιακές μεταβολές (οργανικές τοποθετήσεις, βελτιώσεις κλπ) ολοκληρώνονταν από τα ΠΥΣΔΕ. Έτσι ,ανατρέπουν επί της ουσίας όλες τις έως τώρα διαδικασίες των ΠΥΣΔΕ και τον προγραμματισμό των σχολικών μονάδων και αναδεικνύουν για μία ακόμη φορά την πλήρη αδιαφορία του ΥΠΑΙΘ για τις εργασιακές συνθήκες και τις ζωές των εκπαιδευτικών.
Χωρίς καμία επιστημονική και παιδαγωγική τεκμηρίωση, το ΥΠΑΙΘ καταργεί ή υποβαθμίζει μαθήματα , συνεχίζοντας την παιδαγωγική οπισθοδρόμηση που επέβαλε, ψηφίζοντας το ν. 4692/2020 , λίγες μέρες πριν. Πιο συγκεκριμένα, από το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας - που η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας το κατήργησε από την Β’ Γυμνασίου και αφαίρεσε από τον κλάδο την β’ ανάθεση στη Γεωγραφία - η σημερινή ηγεσία αφαίρεσε μία ακόμα ώρα από τις δύο (2) εναπομείνασες στην Α΄ Γυμνασίου. Το μάθημα της Κοινωνιολογίας ουσιαστικά εξοβελίζεται από το Γενικό Λύκειο μετά από 35 χρόνια συνεχούς διδασκαλίας. Επίσης, καταργούνται στη Β΄ Λυκείου όλα τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών, οι Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών και ο Σύγχρονος Κόσμος και μειώνεται η Πολιτική Παιδεία κατά μια ώρα στην Α΄ Λυκείου. Οι Ερευνητικές δημιουργικές δραστηριότητες (project) και όλα τα μαθήματα επιλογής, δηλαδή η Καλλιτεχνική Παιδεία (Μαθήματα Εικαστικών, Μουσικής, Θεατρολογίας), η Γεωλογία και διαχείριση Φυσικών Πόρων, ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και το Σχέδιο ( Ελεύθερο , Γραμμικό , Αρχιτεκτονικό ) καταργούνται από το Λύκειο.
Οι επιστημονικές ενώσεις των παραπάνω κλάδων ( Οικιακής Οικονομίας, Κοινωνιολόγων, Οικονομολόγων, Εικαστικών, κ.α. ) έχουν βγάλει ανακοινώσεις και έχουν επισημάνει τον παραλογισμό αλλά και τη σκοπιμότητα της εξαφάνισης ή υποβάθμισης γνωστικών αντικειμένων που διδάσκονται χρόνια στα ελληνικά σχολεία.
Είναι φανερό , λοιπόν, ότι τα νέα ωρολόγια προγράμματα, με τις καταργήσεις μαθημάτων, αφήνουν έκθετους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που ουσιαστικά μένουν άνευ αντικειμένου διδασκαλίας στα σχολεία. Θα χαθούν οργανικές θέσεις για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς και θέσεις εργασίας για τους αναπληρωτές.
Αναμφίβολα, ο εξοστρακισμός ειδικοτήτων από το δημόσιο σχολείο έχει στόχο τη μείωση του κόστους της ήδη υποχρηματοδοτούμενης εκπαίδευσης και την υλοποίηση του οράματος για το σχολείο της αγοράς, στο οποίο οι παιδαγωγικές επιταγές, τα συνταγματικά δικαιώματα, οι ανάγκες των μαθητών και η επαγγελματική αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών περισσεύουν.
Οφείλουμε, ωστόσο, να προβληματιστούμε για τις προθέσεις του Υπουργείου. Άραγε, «κατασκευάζει» το Υπουργείο Παιδείας καθηγητές χωρίς ωράριο, πλεονάζοντες, μόνιμους μετανάστες σε 4 και 5 σχολεία; «Κατασκευάζει» το Υπουργείο Παιδείας καθηγητές που δεν μπορούν πλέον να πάρουν πουθενά και ποτέ οργανική θέση; «Κατασκευάζει» στόχους το Υπουργείο Παιδείας για να μπορεί την κατάλληλη στιγμή να τους θεωρήσει πλεονάζοντες και να τους περάσει στη διαθεσιμότητα – απόλυση όπως έγινε και το 2013; Και μην ξεχνάμε ότι οι διαθεσιμότητες του 2013 δεν αφορούσαν μόνο τις συγκεκριμένες ειδικότητες και τους κλάδους της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης! Αφορούσαν όλους τους εκπαιδευτικούς, αφού είχαμε μια ευθεία αμφισβήτηση της συνταγματικά κατοχυρωμένης μονιμότητας των εκπαιδευτικών.
Απέναντι στις σοβαρές αυτές εξελίξεις κανένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί να μείνει αδιάφορος! Μόνο ενωμένοι και με αποφασιστικότητα θα αντιμετωπίσουμε τις επιθέσεις στα εργασιακά μας δικαιώματα, ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΑΦΟΡΟΥΝ ΟΛΟΥΣ!
ΖΗΤΑΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΛΜΕ:
1. Να πάρει θέση για το σοβαρό αυτό θέμα και να οργανώσει διαμαρτυρίες απαιτώντας ωρολόγια προγράμματα που θα προκύπτουν από διάλογο με τους εκπαιδευτικούς φορείς, με βάση τις ανάγκες των μαθητών και της κοινωνίας και όχι την εξοικονόμηση πόρων και εκπαιδευτικού προσωπικού.
2. Να κηρύξει νέες ΓΣ των ΕΛΜΕ και ΓΣ προέδρων στις 4 Ιουλίου, προκειμένου να καθορίσει τα αγωνιστικά απεργιακά βήματα του κλάδου και πολύμορφες κινητοποιήσεις με το άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβρη απαιτώντας:
- Την προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων όλων των συναδέλφων που πλήττονται από τα νέα ωρολόγια προγράμματα.
- Αυτόνομο Λύκειο με γενικές γνώσεις στο οποίο θα χωρούν όλα τα μαθήματα και δε θα είναι προπαρασκευαστική βαθμίδα για το πανεπιστήμιο
- Την κατάργηση και μη εφαρμογή του αντιεκπαιδευτικού ν. Κεραμέως.
- Απεργία – Αποχή από κάθε μορφή αξιολόγησης. Καμία ενέργεια για έναρξη της αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών.
- Τμήματα με 15 μαθητές, υποστηρικτές δομές, υγειονομικά μέτρα προστασίας, μαζικούς διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών αποκλειστικά με πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία.
- Πλήρη εξίσωση δικαιωμάτων μόνιμων και αναπληρωτών.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΟΦΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΥ ΗΛΙΑΣ ΛΕΚΚΑΣ