ΠΕΡΙ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ

Σχετικά με τη μαθητεία:

 Σε μια χώρα, όπου  οι μνημονιακές πολιτικές εδώ και 7 χρόνια αποδομούν στοχευμένα την παραγωγική της βάση, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην έκδοση, στα τέλη του Δεκέμβρη, του: «σχεδίου οδηγού εφαρμογής μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας» υλοποιώντας στην πράξη τη  στρατηγική επιλογή του κεφαλαίου για προσαρμογή της τεχνικής εκπαίδευσης στον εργασιακό μεσαίωνα των αναγκών της αγοράς μέσω της μαθητείας, όπως άλλωστε προβλέπεται και από το συνολικό θεσμικό πλαίσιο (ν.4386/ 11/05/2016 - Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις, ΕΣΠΑ 2014-2020 και 3ο μνημόνιο). Με βάση αυτό επιχειρείται η ενιαιοποίηση του χώρου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης μέσω της εφαρμογής των δύο κύκλων σπουδών: του «δευτεροβάθμιου», που ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και του κατ’ όνομα προαιρετικού «μεταλυκειακού έτους -τάξη μαθητείας» που ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Συγκεκριμένα για το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας» προβλέπεται 9μηνη μαθητεία στο χώρο εργασίας, 28 ωρών εβδομαδιαίως, τουλάχιστον 4 ημερών με εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας 7 ωρών στο ΕΠΑΛ ή ΕΚ. Η αμοιβή του μαθητευόμενου είναι ίση με το 75% του κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη 17,12€  μεικτά με την συνολική «επιβάρυνση» του εργοδότη να ανέρχεται στα 9,35€ !!!. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορούν οι μαθητευόμενοι να παίρνουν βεβαίωση παρακολούθησης και μετά από επιτυχή συμμετοχή στις εξετάσεις πιστοποίησης που διεξάγονται από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., πτυχίο επιπέδου 5, στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Στην πράξη με την εφαρμογή της μαθητείας το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να:

1) Δώσει τους μαθητές βορά στις επιχειρήσεις ως δωρεάν (για τους εργοδότες) εργατικό προσωπικό. Να μαθητεύσουν στις κακοπληρωμένες, ελαστικές εργασιακές σχέσεις και στην υπακοή. Να μάθουν στο νέο πρότυπο εργασίας – σκλαβιάς, ανακύκλωσης της ανεργίας, χωρίς εργασιακά – συνδικαλιστικά δικαιώματα. Καμιά σχέση δεν έχει η προωθούμενη από το Υπουργείο μαθητεία με την εκπαίδευση.
2) Μειώσει συνολικά τις ώρες των μαθημάτων ειδικότητας στον δευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών, «μεταφέροντάς» τες στο (κατ’ επίφαση) προαιρετικό έτος μαθητείας.
3) Μειώσει τις απαιτήσεις για υλικοτεχνικές υποδομές των Εργαστηρίων, στην κατεύθυνση του πιο φτηνού Επαγγελματικού Σχολείου.
4) Μειώσει τα τμήματα ειδικοτήτων και τομέων αφού θα μπορούν να «επιβιώσουν» μόνο αυτά  που θα εντάσσονται στην σύνδεση μέσω της μαθητείας με τις επιχειρήσεις .
5) Δημιουργήσει «πλεονάσματα» σε εκπαιδευτικό προσωπικό των ειδικοτήτων, που καλούνται να καλύψουν το ωράριό τους με  διάθεση ολική ή μερική στη μη τυπική εκπαίδευση στα πλαίσια της κινητικότητας.

Το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να αντιπαλέψει αυτές τις πολιτικές διεκδικώντας: Ένα σχολείο 12χρονης, ενιαίας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης, για να φοιτούν και να μορφώνονται όλα τα παιδιά.  Με τους απόφοιτους της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης να έχουν ξεκάθαρα Επαγγελματικά δικαιώματα και τη δυνατότητα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με μέτρα στήριξης. Αλλά και θα μπορούν να διεκδικήσουν μια θέση αξιοπρεπούς εργασίας με πλήρη δικαιώματα κι όχι σκλαβιάς και ανεργίας.
Διεκδικούμε άμεσα την καλυτέρευση των μορφωτικών και εργασιακών όρων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Φραγμός στο νέο εργασιακό μεσαίωνα μέσω μαθητείας.
 Καμιά μείωση οργανικών θέσεων– οργανικές τοποθετήσεις για όλους τους εκπαιδευτικούς στη δημόσια εκπαίδευση. Καμιά υποχρεωτική μετακίνηση εκπαιδευτικού. Όχι στους εκπαιδευτικούς λάστιχο.
Καμιά συγχώνευση, κατάργηση τμημάτων, σχολείων, ειδικοτήτων. 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις και 10 στα εργαστήρια. Αναβάθμιση και ανανέωση εργαστηριακού εξοπλισμού. Κάθε μαθητής/τρια να έχει δυνατότητα παρακολούθησης της ειδικότητας που επιλέγει στο ΕΠΑΛ της περιοχής του.
Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών. Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων.
  Πλήρη δικαιώματα σε όλους τους εργαζομένους. Ίση αμοιβή για ίση εργασία.

.       Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                              Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

     ΗΛΙΑΣ ΛΕΚΚΑΣ                                                                            ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΤΡΩΝΑΣ